Ζουρνατζής Ε. (Σεπτέμβριος 2017). Αναγνώριση αναπτυξιακών ψυχικών διαταραχών στην παιδιατρική εξέταση. Προφορική ανακοίνωση στο 29ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ, Καβάλα 14-17 Σεπτεμβρίου 2017.

Αρκετές φορές κατά την ανάπτυξη των παιδιών παρουσιάζονται δυσκολίες σε διάφορους τομείς όπως την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη, την ανάπτυξη του λόγου, την επικοινωνία και γενικά την προσαρμογή στο περιβάλλον.

Βάσει διεθνών ερευνών φαίνεται ότι τα ποσοστά της πρώιμης εμφάνισης αναπτυξιακών διαταραχών ποικίλουν ανά διαγνωστική κατηγορία των ψυχικών διαταραχών σε παιδιά. Π.χ. 10% περίπου για τη Διαταραχή Ελλειμματικής προσοχής – Υπερκινητικότητα (Ζουρνατζής & συν. 2002, ΑΡΑ 3-5%). Μερικοί βασικοί τομείς ανάπτυξης μπορεί να αφορούν στη νόηση, στο λόγο, στην επικοινωνία, στην κίνηση (γιατί η καθυστέρηση στην κινητική ανάπτυξη αρκετές φορές οδηγεί και σε διάγνωση κάποιας ψυχικής διαταραχής), στη συμπεριφορά γενικά.

Οι παιδίατροι ειδικά είναι οι πρώτοι ειδικοί που είναι σε θέση να παρατηρήσουν κάποια συμπτωματολογία η οποία αποκλίνει από τα πλαίσια του φυσιολογικού. Είναι καθοριστικής σημασίας η πρόληψη και η έγκαιρη παρέμβαση των περιπτώσεων αυτών (όπως και των σωματικών ασθενειών).

Ένα από τα μέσα σύντομου (5΄-15΄λεπτά) εντοπισμού συμπτωμάτων για πιθανή ψυχοπαθολογία στα παιδιά αποτελούν τα ψυχομετρικά εργαλεία ανίχνευσης αναπτυξιακών διαταραχών. Μερικά από αυτά δε χρειάζονται εκπαίδευση χορήγησης (εκτός της μέτρησης), είναι σταθμισμένα ή/ και μεταφρασμένα – προσαρμοσμένα. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται το Denver για ηλικίες 0-4 ετών σε βασικούς τομείς ανάπτυξης, CBCL για ηλικίες 1,5 – 18 ετών για συμπεριφορά και συχνότερες αναπτυξιακές διαταραχές, κλίμακες γλωσσικής ανάπτυξης και αδρή μέτρηση της νοημοσύνης όπως το Raven CPM / CVS για ηλικίες 4-11 ετών.

Τέλος θα συζητηθούν ποια εργαλεία, με ποιους τρόπους χορηγούνται και επιπλέον ποια είναι τα βασικά ορόσημα της κλινικής και ψυχομετρικής φυσιολογικής ψυχικής ανάπτυξης των παιδιών και των εφήβων.