Παπαδοπούλου Δ., Μποσινάκη Α., Σιδηρόπουλος Χ., Ζουρνατζής Ε., Γεροστεργίου Ε. (Ιούνιος 2019). Επίπτωση ακοολογικών παθήσεων σε παιδιά με διαταραχές λόγου. Αναρτημένη ανακοίνωση στο 27ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ωτολογίας Ακοολογίας Νευροωτολογίας Ρέθυμνο 7-9 Ιουνίου 2019.

Εισαγωγή: Ο λόγος αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της ανθρώπινης νοημοσύνης και βασικό στοιχείο του ανθρωπίνου πολιτισμού. Η απόκτηση επικοινωνιακών δεξιοτήτων ξεκινά νωρίς κατά την παιδική ηλικία, ενώ σημαντικό μέρος αυτών αναπτύσσεται έως ότου το παιδί να μπει στο νηπιαγωγείο. Οι διαταραχές έκφρασης και λόγου Speech and Language Disorders (SLDs) ανήκουν στις επικοινωνιακές διαταραχές όπου βλάπτεται η φυσιολογική ροή του λόγου.

Στην περιοχή μας, η συνήθης προσέγγιση των παιδιών με προβλήματα ομιλίας είναι διεπιστημονική. Μια πρωταρχική εκτίμηση από λογοθεραπευτές και παιδιάτρους είναι απαραίτητη, ενώ απαιτείται διεξοδική ακοολογική εξέταση στην συνέχεια. Συνεπώς, η τρέχουσα μελέτη σχεδιάστηκε για να ανιχνεύσει οποιαδήποτε βλάβη στο σύστημα ακοής παιδιών με καθυστέρηση στην ανάπτυξη λόγου.

Υλικό & Μέθοδος: Από τον Ιανουάριο του 2016 έως τον Οκτώβριο του 2018, 58 παιδιά προσχολικής ηλικίας παραπέμφθηκαν στην κλινική μας από το Κέντρο Ψυχικής Υγείας. Με ηλικία από 2 έως 5 ετών, στα παιδιά αυτά διαγνώστηκε καθυστέρηση στην ανάπτυξη λόγου. Η ακοολογική εξέταση περιελάμβανε αρχικά την ωτομικροσκόπηση, τυμπανομετρία, παιχνιδοακοομετρία και τις ωτοακουστικές εκπομπές (ΩΑΕ). Τα παιδιά στα οποία δεν βγήκε φυσιολογική η εξέταση ή δεν συνεργάστηκαν, υποβλήθηκαν σε Προκλητά Δυναμικά Εγκεφαλικού Στελέχους (Auditory Brainstem Response ABR).

Όλες οι εξετάσεις διεξήχθησαν σε συνεργασία με την Παιδιατρική κλινική προκειμένου να έχουμε πλήρη συνεργασία με τα παιδιά. Σε περίπτωση που εντοπίστηκε κάποιο πρόβλημα, τότε τα παιδιά είτε έλαβαν θεραπεία και επανεξετάστηκαν, είτε παραπέμφθηκαν σε ειδικό κέντρο Κοχλιακών Εμφυτευμάτων.

Αποτελέσματα: Συνολικά 58 παιδιά, 34 αγόρια (58,62%) και 24 κορίτσια (41,38%) εξετάστηκαν με ωτομικροσκόπηση, τυμπανομετρία, παιχνιδοακοομετρία και ΩΑΕ. 27 που δεν πέρασαν (46,55%), υποβλήθηκαν σε εξέταση με ABR. Η ταξινόμηση των αποτελεσμάτων έγινε σε 3 ομάδες. Τα παιδιά με φυσιολογική ακοή (ομάδα I), βαρηκοΐα αγωγιμότητας (ομάδα ΙΙ 11 παιδιά 18,97%) μέτρια έως βαριά νευροαισθητηριακή απώλεια ακοής (ομάδα ΙΙΙ 6 παιδιά 10,34%). Επιπλέον, σε συνεργασία με την Κέντρο Ψυχικής Υγείας και μελετώντας όλα τα δεδομένα καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι 1 παιδί (1,72%) διαγνώστηκε τόσο με βαριά απώλεια ακοής όσο και με πιθανή οριακή νοημοσύνη, 3 παιδιά (5,17% ) διαγνώστηκαν τόσο με αυτισμό όσο και με βαρηκοΐα αγωγιμότητας και 1 παιδί (1,72%) διαγνώσθηκε τόσο με ADHD (διαταραχή ελλειμματικής προσοχής) όσο και με βαρηκοΐα αγωγιμότητας. 11 παιδιά (18,97%) χωρίς πρόβλημα ακοής διαγνώστηκαν είτε με αυτισμό, είτε με ADHD είτε με νοητική υστέρηση.31

Συμπεράσματα: Τα παραπάνω αποτελέσματα υπογραμμίζουν την ανάγκη έγκαιρου εντοπισμού και παρέμβασης, καθώς και τη συνεργασία ειδικών για την υποστήριξη των παιδιών σε αυτή την κρίσιμη περίοδο της γλωσσικής ανάπτυξης. Ένας παιδίατρος θα πρέπει κατά προτίμηση να αναλάβει το συντονισμό, όπου οι ωτορινολαρυγγολόγοι, νευρολόγοι, παιδοψυχίατροι και λογοθεραπευτές συμβάλλουν στα καλύτερα αποτελέσματα. Η προσχολική περίοδος είναι κρίσιμη σε κάθε πτυχή της ζωής ενός παιδιού. Κάθε ένα παιδί πρέπει να είναι σε θέση να λαμβάνει γνώση, να ανταλλάσσει απόψεις, να εκφράζει συναισθήματα, να οργανώνει και να μοιράζεται σκέψεις, να συμμετέχει σε κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και σχέσεις.