Ζουρνατζής Ε., Παπαδόπουλος Ο., Λαζαρίδου Μ., Συμεωνίδης Γ., Μπιλιάλη Ε., Τσιρίδου Ο., Πατελάρος Ε. (Μάιος 2017). Αναρτημένη ανακοίνωση στο 16ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογικής Έρευνας, Θεσσαλονίκη 10-14 Μαΐου 2017.
Τα ψυχομετρικά εργαλεία αποτελούν χρήσιμα μέσα τα οποία βοηθούν στη διάγνωση των ψυχικών διαταραχών. Από την κλινική μας εμπειρίας σε παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές αρκετές φορές έχει διαπιστωθεί σημαντική απόκλιση των αποτελεσμάτων των εργαλείων αυτών σε σχέση με τη διάγνωση αλλά και μεταξύ των ατόμων που τα συμπληρώνουν για το ίδιο άτομο, δηλαδή, γονείς ή/ και εκπαιδευτικούς. Στη βάση των παρατηρήσεων αυτών συγκρίναμε τη συμφωνία των αποτελεσμάτων σε βασικά ψυχομετρικά εργαλεία μεταξύ των γονιών. Το δείγμα της έρευνας αφορούσε παιδιά και εφήβους ηλικίας 6-13 ετών με διάγνωση ΔΕΠ-Υ (Ν=80, Μ.Ο. ηλικίας 9 έτη και τυπική απόκλιση ηλικίας 1,9 έτη). Η διάγνωση έγινε από έμπειρους κλινικούς και βασίστηκε στα διαγνωστικά κριτήρια του DSM-IV. Στους γονείς των παιδιών χορηγήθηκαν (με ελληνική στάθμιση ή προσαρμογή) τα εξής ψυχομετρικά εργαλεία: Child Behavior Checklist (CBCL) Achenbach (2003), ADHD Rating Scale-IV (2005), ADHD Test (Gilliam, 1995) & Behavioral Academic Self Esteem (BASE). Για τη στατιστική ανάλυση χρησιμοποιήθηκε T-test paired samples (t test για εξαρτημένα δείγματα). Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι εκτιμήσεις μεταξύ των γονιών (πατέρα – μητέρας) διαφέρουν στις περισσότερες κλίμακες συνδρόμων και εναρμονισμένων κλιμάκων με το DSM-IV του CBCL, με την κλίμακα ADHDT Gilliam, ενώ δεν διαφέρουν στην κλίμακα ADHD Rating Scale IV & BASE. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτά εγείρονται πολλά ερωτήματα όπως για τον τρόπο στάθμισης / προσαρμογής των ψυχομετρικών εργαλείων, τη βοήθειά τους στη διάγνωση καθώς και τα αίτια των διαφορών αυτών αφού πρόκειται για τους γονείς που ζουν με το ίδιο παιδί και παρατηρούν ίδιες συμπεριφορές και συναισθήματα.
Λέξεις κλειδιά: ΔΕΠ-Υ, CBCL, ADHD Rating Scale, ADHDT Gilliam, BASE