ΓΕΝΙΚΑ (ΔΙΑΣΠΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ)

ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ μεταξύ «φυσιολογικής» και «μη φυσιολογικής» συμπεριφοράς σε παιδιά και εφήβους αποτελούν τα παρακάτω:

  • Η λειτουργικότητα ανάλογα με την ηλικία, το φύλο και τις κοινωνικές «επιταγές» (στερεότυπες αντιλήψεις «καλό» «κακό»)
  • δυσκολίες στη διάκριση των αιτίων της συμπεριφοράς
  • Οι προσδοκίες των γονέων και του περιβάλλοντος
  • Οι ικανότητες των παιδιών και των εφήβων
  • Τα γενετικά σύνδρομα
  • Οι στατιστικές επεξεργασίες των ερευνών (κυρίως η φιλοσοφία της αντίληψης του τι αποτελεί πρόβλημα καθώς και η μεθοδολογία).
  • Η βιολογική βάση της συμπεριφοράς

 

Τι σημαίνει προβληματική συμπεριφορά:

  • Η παρατηρούμενη συμπεριφορά είναι το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ και ΌΧΙ ΤΟ ΑΙΤΙΟ
  • Τι δεν αποτελεί φυσιολογική συμπεριφορά (π.χ. όχι η επιθετικότητα αλλά η συχνότητα, η ένταση και η διάρκειά της)
  • Δεν υπάρχει σαφής διαχωρισμός
  • Κοινές συμπεριφορές (ανάλογα με την ηλικία, το φύλο, τις αντιλήψεις)
  • ΔΙΑΦΟΡΑ ΒΑΘΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ
  • Δεν είναι όλες οι «αποκλίνουσες»  συμπεριφορές μη φυσιολογικές
  • Αξιολογικά κριτήρια ανάλογα με τις κοινωνίες και τις εποχές (π.χ. μεσαίωνας «φύσει κακό» παιδί)
  • Είναι μη φυσιολογική η ΕΝΟΧΛΗΤΙΚΗ συμπεριφορά;
  • Στατιστικός μέσος όρος φυσιολογικής συμπεριφοράς