• δεν μπορεί να προφέρει μεμονωμένες λέξεις (ή φωνήματα τα οποία μοιάζουν με λέξεις) στην ηλικία των δύο περίπου ετών, και δεν καταφέρνει να σχηματίσει απλές προτάσεις με δύο λέξεις στην ηλικία των τριών ετών, τότε σύμφωνα με τα κριτήρια του  ICD-10, θεωρείται ότι παρουσιάζει σημαντική καθυστέρηση στην γλωσσική έκφραση.
  • συνήθως φτωχό λεξιλόγιο, δεν χρησιμοποιούν αποτελεσματικά τις λέξεις που ξέρουν, οι προτάσεις τους είναι μικρές σε έκταση και έχουν ανώριμη δομή, έχουν δυσκολίες στη σύνταξη και αδυνατούν να χρησιμοποιήσουν σωστά ορισμένα στοιχεία της γραμματικής όπως προθέσεις, αντωνυμίες, άρθρα και κλίσεις ονομάτων και ρημάτων. Επίσης, τα παιδιά αυτά μπορεί να έχουν ακόμη δυσκολίες στην αντίληψη της χρονικής σειράς των γεγονότων και, σε πολλές περιπτώσεις, στην παραγωγή των φθόγγων.
  • η νοημοσύνη του παιδιού να είναι φυσιολογική, να μην υπάρχει κινητικό ελάττωμα του λόγου, και να μην υπάρχουν αισθητηριακά ελλείμματα ή περιβαλλοντική αποστέρηση

Δύο άλλες διαταραχές της επικοινωνίας οι οποίες σχετίζονται στενά με τη διαταραχή της γλωσσικής έκφρασης, είναι:

  • α) η μικτή διαταραχή της γλωσσικής αντίληψης και έκφρασης και
  • β) η φωνολογική διαταραχή (πρώην αναπτυξιακή διαταραχή της άρθρωσης).

Στην περίπτωση της μικτής διαταραχής της γλωσσικής αντίληψης και έκφρασης οι δυσκολίες γλωσσικής έκφρασης συνοδεύονται και από δυσκολίες στην κατανόηση του προφορικού λόγου παρά το γεγονός ότι το παιδί δεν έχει προβλήματα ακοής. Τα παιδιά με αυτή τη διαταραχή έχουν συνήθως δυσκολίες στην παραγωγή φθόγγων, δυσκολεύονται στην διάκριση ορισμένων ήχων ή ειδικών τύπων λέξεων (όπως για παράδειγμα αυτές οι οποίες αφορούν το χώρο) και συχνά εκδηλώνονται με υπερδραστηριότητα και απροσεξία. Τα παιδιά αυτά συχνά έχουν αργότερα δυσκολίες στην ανάγνωση και τη γραφή.