Όταν το παιδί μετά την ηλικία των 3 ετών εκδηλώνει συστηματικά ορισμένες από τις ακόλουθες συμπεριφορές:

  • Μιλάει ακατάπαυστα ή ελάχιστα.
  • Χρησιμοποιεί κυρίως το κλάμα ή χειρονομίες παρά το λόγο, όταν θέλει να εκφράσει τις ανάγκες του.
  • Παρουσιάζει προβλήματα στην άρθρωση των γλωσσικών ήχων (φωνήματα).
  • Παραλείπει, αντικαθιστά ένα σύμφωνο με ένα άλλο ή προφέρει ανάποδα δύο συνεχόμενα σύμφωνα (π.χ. ‘ρκ’ αντί ‘κρ’).
  • Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο και δυσκολεύεται στην απόκτηση νέων λέξεων.
  • Δυσκολεύεται να ανακαλέσει και να χρησιμοποιήσει ακόμη και λέξεις που ήδη γνωρίζει.
  • Κάνει φτωχές προτάσεις για την ηλικία του.
  • Παραλείπει το ρήμα ή το υποκείμενο.
  • Η σειρά των λέξεων στην πρόταση είναι ασυνήθιστη.
  • Μοιάζει πολλές φορές να μην ακούει, να μην προσέχει ή να μην κατανοεί τον συνομιλητή του.
  • Συχνά δεν ακολουθεί οδηγίες ή τις ακολουθεί λανθασμένα.
  • άσχετες ή ακατάλληλες απαντήσεις στις ερωτήσεις των ενηλίκων.
  • Ο ρυθμός της ομιλίας είναι γρήγορος ή αργός.
  • Η ροή της ομιλίας εμφανίζεται ακανόνιστη.
  • Επαναλαμβάνει ή επιμηκύνει ήχους και συλλαβές, κάνει παύσεις στην εκφορά του λόγου.
  • Η ομιλία ηχεί μονότονη, η χροιά της φωνής παράξενη, ενώ παρουσιάζονται και προβλήματα στον τονισμό.

ΠΙΘΑΝΑ ΑΙΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΛΟΓΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

  • Νευρολογικές δυσλειτουργίες π.χ. ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία.
  • Ανατομικές δυσλειτουργίες στα όργανα του λόγου (γλώσσα, χείλη, δόντια, επιγλωττίδα).
  • Προβλήματα ακοής.
  • Συναισθηματικές διαταραχές π.χ. φοβίες.
  • Νοητική υστέρηση.
  • Άλλες αναπτυξιακές διαταραχές π.χ. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ).
  • Περιβάλλον φτωχό σε κοινωνικά και γλωσσικά ερεθίσματα – συναισθηματική αποστέρηση.

ΠΙΘΑΝΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ

  • Συναισθηματικά προβλήματα (εκνευρισμός, φοβίες, κατάθλιψη) εξαιτίας της συνειδητοποίησης εκ μέρους του παιδιού της αδυναμίας του να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του. Μείωση των προσπαθειών για επικοινωνία.
  • Κοινωνική απομόνωση ως συνέπεια των δυσχερειών στην επικοινωνία με τους συνομηλίκους.
  • Μείωση του επιπέδου αυτοεκτίμησης εξαιτίας των συχνών αποτυχημένων προσπαθειών επικοινωνίας με τους σημαντικούς άλλους (γονείς, συγγενείς, παιδαγωγούς, συνομηλίκους).
  • Μαθησιακές δυσκολίες στο δημοτικό σχολείο.