ΓΕΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 09.03.2017 | psychagin Category: Διαταραχές λόγου,Όταν το παιδί μετά την ηλικία των 3 ετών εκδηλώνει συστηματικά ορισμένες από τις ακόλουθες συμπεριφορές:
- Μιλάει ακατάπαυστα ή ελάχιστα.
- Χρησιμοποιεί κυρίως το κλάμα ή χειρονομίες παρά το λόγο, όταν θέλει να εκφράσει τις ανάγκες του.
- Παρουσιάζει προβλήματα στην άρθρωση των γλωσσικών ήχων (φωνήματα).
- Παραλείπει, αντικαθιστά ένα σύμφωνο με ένα άλλο ή προφέρει ανάποδα δύο συνεχόμενα σύμφωνα (π.χ. ‘ρκ’ αντί ‘κρ’).
- Έχει περιορισμένο λεξιλόγιο και δυσκολεύεται στην απόκτηση νέων λέξεων.
- Δυσκολεύεται να ανακαλέσει και να χρησιμοποιήσει ακόμη και λέξεις που ήδη γνωρίζει.
- Κάνει φτωχές προτάσεις για την ηλικία του.
- Παραλείπει το ρήμα ή το υποκείμενο.
- Η σειρά των λέξεων στην πρόταση είναι ασυνήθιστη.
- Μοιάζει πολλές φορές να μην ακούει, να μην προσέχει ή να μην κατανοεί τον συνομιλητή του.
- Συχνά δεν ακολουθεί οδηγίες ή τις ακολουθεί λανθασμένα.
- άσχετες ή ακατάλληλες απαντήσεις στις ερωτήσεις των ενηλίκων.
- Ο ρυθμός της ομιλίας είναι γρήγορος ή αργός.
- Η ροή της ομιλίας εμφανίζεται ακανόνιστη.
- Επαναλαμβάνει ή επιμηκύνει ήχους και συλλαβές, κάνει παύσεις στην εκφορά του λόγου.
- Η ομιλία ηχεί μονότονη, η χροιά της φωνής παράξενη, ενώ παρουσιάζονται και προβλήματα στον τονισμό.
ΠΙΘΑΝΑ ΑΙΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΛΟΓΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
- Νευρολογικές δυσλειτουργίες π.χ. ελάχιστη εγκεφαλική δυσλειτουργία.
- Ανατομικές δυσλειτουργίες στα όργανα του λόγου (γλώσσα, χείλη, δόντια, επιγλωττίδα).
- Προβλήματα ακοής.
- Συναισθηματικές διαταραχές π.χ. φοβίες.
- Νοητική υστέρηση.
- Άλλες αναπτυξιακές διαταραχές π.χ. Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ).
- Περιβάλλον φτωχό σε κοινωνικά και γλωσσικά ερεθίσματα – συναισθηματική αποστέρηση.
ΠΙΘΑΝΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΑΠΟΚΛΙΣΕΩΝ ΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
- Συναισθηματικά προβλήματα (εκνευρισμός, φοβίες, κατάθλιψη) εξαιτίας της συνειδητοποίησης εκ μέρους του παιδιού της αδυναμίας του να επικοινωνήσει με το περιβάλλον του. Μείωση των προσπαθειών για επικοινωνία.
- Κοινωνική απομόνωση ως συνέπεια των δυσχερειών στην επικοινωνία με τους συνομηλίκους.
- Μείωση του επιπέδου αυτοεκτίμησης εξαιτίας των συχνών αποτυχημένων προσπαθειών επικοινωνίας με τους σημαντικούς άλλους (γονείς, συγγενείς, παιδαγωγούς, συνομηλίκους).
- Μαθησιακές δυσκολίες στο δημοτικό σχολείο.